logo
  • Anticamera
    022 44-11-85
  • Informații
    022 43-85-15
  • În acest an, tema principală a acestei Zile este protecția generațiilor tinere, cu un accent deosebit pe „protejarea tinerilor de manipularea industriei tutunului și prevenirea consumului de tutun și nicotină”. Industria tutunului vizează tot mai mult tinerii ca un nou grup de consumatori de tutun. În același timp, se observă că este vorba de tineri care sunt cei mai predispuși dependenței  ulterioare produselor de tutun.

     

    Conform datelor publicate în 2015, 17% dintre tinerii din întreaga lume cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani fumează tutun.  Cât privește Regiunea Europeană, consumatori de tutun sunt 11,5% dintre fete și 13,8% dintre băieții cu vârsta cuprinsă între 13 și 15 ani. Reprezentanții industriei tutunului sunt conștienți de faptul că o persoană care începe să fumeze înainte de vârsta de 20, nu numai că riscă să devină dependentă de tutun, însă  pierde și capacitatea de a-și controla comportamentul de fumător la maturitate.

    În efortul de a manipula tinerii, industria tutunului a recurs la metode de „înfrumusețare” a produselor sale, încercând să le facă mai atractive. De exemplu, cu ajutorul ambalajelor frumoase, aditivilor aromatici, designului elegant, promovarea alternativelor „mai puțin dăunătoare” sau „mai curate” la țigările tradiționale, în absența datelor științifice obiective pentru fundamentarea unor astfel de revendicări, etc. Metodele manipulative utilizate sunt evidente în contextul interesului recent la țigări electronice și produse din tutun încălzit.

    În plus, companiile de tutun fac publicitate ascunsă a produselor din tutun în filme, emisiuni de televiziune și streaming online, promovează vânzarea de tutun și produse de nicotină în acorduri cu celebrități / lideri de opinie și concursuri sponsorizate de diverse mărci, le încorporează tacit în materiale postate pe rețelele de socializare (de exemplu , pe Instagram). Această problemă preocupă în special femeile și fetele tinere, care sunt ținta principală a publicității prin utilizatori cunoscuți ai rețelelor sociale.

    În Republica Moldova, conform Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) 16,3% din adolescenți de 13 – 15 ani sunt fumători activi și circa 10% din ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

    Astăzi, în timpul pandemiei COVID-19, este un moment  oportun pentru a renunța la fumat.

    Este cunoscut faptul că fumatul, în special peren, duce la scăderea volumului vital pulmonar, provoacă scurtarea respirației și determină boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC), în care orice boală respiratorie este periculoasă. De asemenea, se remarcă faptul că, dacă o persoană fumează chiar 5 – 6 ani, este mai probabil să aibă bronșită cronică, în prezența căreia riscul de pneumonie crește de mai multe ori. Având în vedere că COVID-19, care  afectează precis țesutul pulmonar și duce la o pneumonie care nu permite unei persoane să respire independent, fumatul devine o adevărată amenințare pentru viață, iar aceasta este motivația cea mai convingătoare pentru a renunța la fumat!

    De asemenea, s-a confirmat în mod repetat că fumatul este dăunător sănătății și în lipsa coronavirusului. Utilizarea tutunului și a produselor din tutun poate duce la cancer, care este mai sever decât COVID-19.

    Potrivit surselor Biroului European al OMS

Dezvoltat WEB-SOLUTION GROUP