logo
  • Anticamera
    022 44-11-85
  • Informații
    060740791
  • Emisiunea “Sănătate pentru Toți” de la Radio Moldova continuă să ia în dezbatere subiecte de interes public și doctori care răspund la toate întrebările.
    Astăzi, invitata ediției, dna Elena Bivol, doctor în științe medicale, medic endocrinolog, șefa Departamentului managementul calității serviciilor medicale la IMSP Spitalul Clinic Municipal «Sfânta Treime», a relatat despre corelația dintre sănătatea glandei tiroide și iod, dar consecințele deficitului acestui microelement.


    Conform unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății, deficitul de iod se întâlnește în 54 de țări din toată lumea, printre care și Republica Moldova. Beneficiile iodului asupra stării noastre de sănătate sunt enorme a evidențiat, dna doctor Elena Bivol: ”Iodul este esențial în producerea de hormoni tiroidieni, pentru dezvoltarea normală a fătului și a sugarului și este un nutriet esențial pentru a asigura starea corespunzătoare de sănătate în toate etapele vieții.
    Deoarece organismul uman nu poate produce iod, acesta trebuie sa fie suplimentat regulat print-o dietă sănătoasă. Iodul este o componentă esențială în producția hormonilor tiroidieni, tiroxina (T4) și triiodotironină (T3). Hormonii tiroidieni ajută organismul să utilizeze în mod optim energia, să mențină căldura corporală,  la funcționarea normală a creierului, a inimii, a mușchilor și a altor organe. Un aport insuficient de iod este cea mai frecventă cauză a retardului mental, problemă de sănătate ce ar putea fi prevenită. Așadar, deja am remarcat că iodul este un microelement constitutiv esențial al hormonilor tiroidieni, implicați în creșterea, dezvoltarea și funcționarea normală a creierului și a corpului.
    Firește există anumite simptome care prevestesc deficitul de iod, e vorba de o oboseală intensă, probleme de memorie, căderea părului, senzație de slăbiciune, depresie și creștere în greutate.
    Cât privește simptomele la copii, se manifestă prin neliniște, tulburări de somn, lipsa capacității de a se concentra.
    Cea mai frecventă afecțiune generată de lipsa de iod este hipotiroidismul, care în timp poate determina gușa endemică.
    Deja am menționat că țara noastră se numără printre țările în care apa și solul sunt sărace în iod. În anul 1970, într-un raport mondial, se estima că, până în 2005, un număr de 2 miliarde de oameni urma să sufere de gușă endemică, însă numărul final a fost de 0,7 miliarde, acest rezultat pozitiv a fost determinat de  o campanie globală de iodizare a sării desfășurată în aproape toate țările lumii,  ceea ce înseamnă că 1,3 milioane de persoane au fost astfel ferite de gușa endemică. Cu toate acestea, aproximativ 40% din populația globală este în continuare expusă riscului de deficit de iod.
    Afecțiunea generată de lipsa de iod este hipotiroidismul, care în timp poate determina gușa endemică, iar printre complicațiile guşei endemice se numără cretinismul, tulburările de dezvoltare și problemele sistemului osos. În acest context vreau să mă adresez viitoarelor mămici, când planificați o sarcină, e nevoie să luați în calcul  că iodul este o prioritate și aceasta se referă și la mămicile care alăptează.  Chiar și un deficit ușor de iod în timpul sarcinii poate afecta dezvoltarea fătului și nașterea, iar un deficit sever de iod poate duce la un avort spontan sau moartea intrauterină a fătului. Cred eu că elucidarea acestui subiect în cadrul emisiunii,  poate avea o mare importanță în ce privește profilaxia anomaliilor congenitale, cum ar fi cretinismul. Consultarea medicului endocrinolog în vederea suplinirii necesarului de iod,  are o mare importanță.
    Cât privește necesarul de iod și cum reușim să-l asigurăm. Necesarul fiziologic de iod recomandat de OMS este de 90 micrograme la copii, 150 micrograme la adolescenți și adulți, 220 micrograme la femeile însărcinate sau care alăptează. Aportul zilnic de iod este important la toate vârstele, deoarece asigură buna funcționare a tiroidei și astfel pot fi prevenite afecțiunile gla ndei tiroide.
    Alimentele cele mai bogate în iod sunt:  sarea de masă iodată, ouăle, untul, laptele de vacă, brânza, fructele de mare, soia, peștele,  algele marine, spanacul. Cea mai bună metodă de prevenție a deficitului de iod este suplimentarea pe termen lung a alimentației cu sare iodată, este o strategie recomandată de OMS și este vorba de mai puțin de 5 grame sare, ar fi echivalentul unei lingurițe de sare pe zi pentru a preveni afecțiunile cardio-vasculare. O linguriță de sare iodată conține 400 de micrograme de iod. Pentru a suplini necesarul de iod pe zi, nu recomand să se consume mai multă sare, ci mai multe alimente bogate în iod.
    În concluzie țin să spun că deficitul de iod poate dăuna sănătății, iar carența de iod duce la o scădere a sintezei de hormone tiroidieni, cauză a inactivității glandei tiroide. Aportul suficient de iod reprezintă cea mai bună metodă de prevenire a acestor complicații.”

    Să aveți sănătate!

Dezvoltat WEB-SOLUTION GROUP