logo
  • Anticamera
    022 44-11-85
  • Informații
    022 43-85-15
  • ,, Ești ceea ce mănânci” ( proverb chinezesc) 

    Alimentația este obiceiul care influențează cel mai mult sănătatea oamenilor. Pe zi ce trece suntem tot mai preocupați de a găsi modalități de îmbunătățire a alimentației și implicit de a găsi cele mai sănătoase produse alimentare. Pe lângă stilul de viață activ și lipsa exceselor de orice fel, o dietă bazată pe alimentație sănătoasă contribuie din plin la buna funcționare a organismului, la păstrarea tonusului bun și la menținerea sănătății fizice și psihice. Cercetările în domeniul alimentației arată ca 70% din boli au legătură directă cu alimentația noastră.

    IMG_6914A manca sănătos nu înseamnă să renunți la toate felurile de mâncare preferată, pentru a le înlocui cu diete stricte și alimente sărace în grăsimi.

    O dietă  sănătoasă înseamnă mese variate, bogate în legume, lactate, fructe și cereale. Aceste mâncăruri fac parte din grupul principal de alimente care n-ar trebui să lipsească din meniu. Pe lângă proteine și cantitățile variate de vitamine, acestea au un conținut ridicat de fibre fiind extrem de benefice pentru organism. Nici lichidele nu sunt de neglijat. Apa este ingredientul esențial care stă la baza unei vieți sănătoase. Aceasta este necesară pentru digestie, circulație și eliminarea toxinelor. Deshidratarea poate cauza dureri de cap, alergii, lipsa de energie și uscarea pielii. Așadar, consumul regulat de apă hidratează foarte bine pielea pe interior, menține elasticitatea și previne apariția ridurilor.

    Laptele constituie un alt aliment sănătos. Fie degresat, ori semidegresat, acesta conține aminoacizi esențiali pentru organism. Laptele conține vitaminele A, D, K si favorizează absorbția calciului și a fosforului, de asemenea, acesta poate fi un aliat în lupta cu kilogramele în plus.

    La polul opus, sucurile carbogazoase, pline de coloranți, aditivi și îndulcitori artificiali se numără printre cele mai dăunătoare băuturi pentru organism. Consumate în exces, scad pofta de mâncare sănătoasă și pot fi responsabile pentru apariția cariilor și a bolilor cardiovasculare. Acestea ar trebui înlocuite cu sucuri naturale preparate acasă, compoturi sau ceaiuri.

    Carnea prăjită poate fi înlocuită cu pește sau carne albă friptă la cuptor. Salatele foarte apetisante pot fi utilizate ca aperitiv sau pot constitui chiar feluri principale pentru o masă copioasa. Modul lor de preparare este extrem de variat: se pot face salate cu brânza, legume, carne sau diverse sosuri.

    La desert, ciocolata neagră poate fi o alegere foarte bună. Aceasta conține peste 60% cacao, are puține calorii și este benefică pentru inimă.

    Un prim pas pentru  schimbarea stilului de a ne alimenta corect, este acela  de studiere a piramidei alimentației.

    Piramida alimentației este considerate  BIBLIA UNEI DIETE ECHILIBRATE.ALIMENTATIA SANATOASA.docx

    Regula citirii ei este simpla: cu cât un aliment se află mai jos situat în piramidă, cu atât este mai sănătos pentru noi, deci poate fi consumat mai des și în cantități mai mari. Cu cât un aliment este situat mai sus în piramidă, acesta trebuie mâncat mai rar și în cantități mai mici, dar nu trebuie exclus din alimentație, pentru că fiecare aliment contribuie la necesarul de resurse pentru organism.

    În final câteva sfaturi pentru a respecta un regim alimentar sănătos:

    1)  Un regim alimentar sănătos presupune consumul unei diversităţi de alimente, asociate corect pe parcursul unei zile, nicidecum doar o singură grupă alimentară.
    2) Nu mâncați repede. Atunci când mâncăm, informația despre săturare ajunge în creier peste ceva timp. De aceea nu trebuie să ne grăbim, trebuie să mestecăm bine mâncarea.
    3)  Mai bine să mănânci mai puțin, dar mai des, decât de două ori, însă foarte mult, ceea ce poate afecta nu doar silueta, ci și sănătatea dvs. Alimentația regulată la o anumită oră contribuie la pofta de mâncare și procesul digestiv.
    4) Organismul uman are nevoie de proteine, grăsimi, glucide, substanțe biologice active – vitamine și minerale.

    Proteinele intră în componența tuturor celulelor, iau parte la formarea unor fermenți și intervin în desfășurarea tuturor proceselor vitale în organism. Proteinele alimentare se împart în 2 categorii: proteinele din ou, carne, lapte, pește și proteinele din cereale și legume uscate. pe

    Glucidele constituie o sursă importantă de energie în organism. Ele se împart în trei categorii:
    zahăr (zahăr, produse de patiserie, speciile dulci de fructe și pomușoare), celuloză( sfeclă, morcov, nap, coaja cerealieră) și amidon (pâine, crupe, cartofi).

    Vitaminele și mineralele sunt necesare pentru creșterea și dezvoltarea normală a oaselor, sistemului nervos, mușchilor, sângelui, hormonilor și enzimelor.

    Mereu trebuie să avem grijă de sănătatea noastră. De aceea, cumpărând produse alimentare, alegeți produsele sănătoase care vor îmbogăți organismul dvs. cu substanțe necesare.

     

    Ceauș Maria, medic dietetician

    Șef serviciu dietetic IMSP SCM ,, Sfânta Treime”

Dezvoltat WEB-SOLUTION GROUP