logo
  • Anticamera
    022 44-11-85
  • Informații
    022 43-85-15
  • Anual, în cea de-a treia duminică a lunii noiembrie, este marcată Ziua Mondială de comemorare a victimelor accidentelor rutiere, a milioanelor de persoane ucise, sau rănite, pe drumurile lumii. Evenimentul implică în fiecare an tot mai multe state. “Drumurile au istorii”– este tema selectată pentru acest an şi se bazează pe Pilonul 2 al Planului global pentru Deceniul de acțiune pentru siguranța rutieră – drumuri și mobilitate mai sigure, în scopul sporirii siguranței și calității rețelelor rutiere în beneficiul tuturor participanţilor la trafic, prin evaluarea infrastructurii și îmbunătățirea planificării, proiectării, construcției și funcționării drumurilor.

    Se estimează că,

    • la nivel mondial, urmare a accidentelor rutiere cca 1,3 milioane de persoane mor în fiecare an;
    • leziunile căpătate sunt principala cauză de deces în rândul tinerilor cu vârste între 15 și 29 de ani;
    • în țările cu venituri mici și medii se înregistrează 90% din decesele pe drumurile mondiale, deşi dețin doar 54% din vehiculele din lume, iar circa jumătate dintre cei decedați sunt „utilizatori vulnerabili ai drumurilor”: pietoni, bicicliști și motocicliști;
    • aceste accidente pe majoritatea țărilor le costă 3% din produsul intern brut, iar fără acțiuni susținute, accidentele rutiere ar constitui a șaptea cauză principală de deces până în 2030.

    În Republica Moldova, în anul 2017, s-a atestat o ușoară creștere a numărului accidentelor în trafic, față de 2016, dar cu o micșorare ușoară a numărului persoanelor decedate și a celor care au suferit traumatisme: 2512 accidente rutiere în 2017 față de 2445 în 2016, respectiv, decedați 273 față de 308 și au suferit traumatisme 2846 față de 2904.

    Evaluarea detaliată a accidentelor rutiere scoate în evidență următoarele cauze principale:

    • viteză neajustată vizibilității, condiții rutiere (662 accidente, 131 decedați și 748 traumatizați);
    • neacordarea priorității pietonilor (346 accidente, 17 decedați și 339 traumatizați);
    • neacordarea priorității altor vehicule (346 accidente, 9 decedați și 502 traumatizați);
    • neasigurarea la schimbarea benzii/direcției de mers, viraj incorect (312 accidente, 10 decedați și 356 traumatizați);
    • traversarea neregulamentară de către pietoni (188 accidente, 24 decedați și 163 traumatizați);
    • nerespectarea distanței dintre vehicule (180 accidente, 3 persoane decedate și 207 traumatizați);
    • conducere imprudentă (96 accidente, 22 decedați și 93 traumatizați);
    • stare de ebrietate, adormire la volan ( 88 accidente, 12 decedați și 102 traumatizați);
    • depășirea limitei de viteză ( 57 accidente, 12 decedați și 65 traumatizați).

    Relevant că prin măsurile aplicate de organele abilitate din republică, numărul accidentelor rutiere, cu implicare a conducătorilor auto aflați în stare de ebrietate alcoolică, s-a micșorat cu 32,82%.

    Conform OMS, un pericol mai mare de accident în trafic îl au:

    • persoanele din medii socioeconomice vulnerabile – peste 90% din decese apar în țările cu venituri mici și medii;
    • cea mai mare rată a mortalității în traficul rutier este în regiunea africană;
    • chiar și în țările cu venituri ridicate, persoanele din medii socioeconomice vulnerabile sunt mai predispuse spre implicare în accidente rutiere.
    • persoanele cu vârste între 15 și 44 ani constituie 48% din decesele din traficul rutier la nivel mondial;
    • de la o vârstă fragedă, bărbații sunt mai predispuși să se implice în accidente rutiere decât femeile, iar cca 3/4 (73%) din totalul deceselor din traficul rutier apar în rândul tinerilor sub 25 de ani, fiind aproape de trei ori mai susceptibili de a fi uciși într-un accident rutier, decât femeile tinere.

    Factorii de risc pentru accidentele rutiere sunt:

    • accelerarea;
    • conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive; nefolosirea căștilor de motocicletă, a centurilor de siguranță și a sistemelor de siguranță pentru copii;
    • distragerea în timpul conducerii;
    • infrastructură rutieră nesigură;
    • vehicule nesigure; asistență post-accidentală inadecvată; aplicarea necorespunzătoare a legii în materie de trafic.

Dezvoltat WEB-SOLUTION GROUP